Tūrisms

Vārtāju iztīra laivošanai

Projekta ‘’Riverways’’ iepirkuma  pirmās daļas - Vārtājas upes tīrīšanas darbu veicēji SIA ’’Serviss RJ’’ vadītājs Rolfs Jansons līgumu noslēdza 23.aprīlī . Termiņš, kādā bija jāveic darbi tika noteikts līdz 24.novembrim.

Vasaras vidū tika veikti upes tīrīšanas darbi, kad upē bija zemā ūdens līmeņa periods - vietām pat 40cm ūdens līmenis.  Otrā tūre tīrīšanas darbiem bija oktobra sākumā – lielāka ūdens līmeņa periodā, kad darbi tika pabeigti. Darba uzdevumā paredzēts, ka upes ceļš jāattīra no aizaugumiem, jāizvāc atkritumi un kritalas 3 metru platumā visā tīrāmās upes garumā, kas ir 13km. Līgumā noteikts, ka darbi tiek pieņemti pasūtītāja pārstāvjiem pašiem izbraucot upi un pārliecinoties, ka darbi ir paveikti un upes posms ir ar laivām izbraucams.

9.oktobrī trijatā devāmies pa upi ar divām laivām. Starta vietas jeb laivojamā posma sākumā krastus klāja kupli kārkli, kurus šajā tīrīšanas periodā nebija iespēju novākt – tas būs jādara ziemā, kad upi klās ledus un būs iespējas tiem piekļūt. Pēc 2.7km piestājām pirmajā atpūtas vietā „Kraujas”, kura nezinātājam no krasta ir grūti pamanāma, tāpēc projektam nepieciešams maršruta un atpūtas vietu marķējums no upes puses. Arī „Krauju”  īpašniekiem būtu lūgums mazliet laivu pieturas vietu attīrīt no krūmājiem un padomāt, par kādu izceļamo „trepi”, kas palīdzētu laivotājiem vieglāk izkāpt no laivām krastā. Tālāk pa upi devāmies diezgan straujā tempā, baidīdamies no daudzajiem bebru dambjiem, kas bija nopietns šķērslis laivotājiem 5.septembra braucienā. Upē pēc lietiem ir cēlies ūdens līmenis un maršruts strauji gāja uz priekšu arī bebru dambji bija aizskaloti. Vietām upe ir šaura un tās platums nepārsniedz  3 metrus. Krastiem gar lauka malām nav apaugumu, tie ir lēzeni, ar skatu uz ganāmpulkiem un krūmu puduriem. Bebru upē ir ļoti daudz un tas signalizē par to, ka šajā upē bez bebru dambjiem neiztiks, tās būs šī maršruta pārvaramās grūtības, sevišķi vasaras periodā.

Pēc neilga laika nokļuvām pie bijušā Krogzemju dzelzceļa tilta, kas tika nojaukts 2013.gada rudenī. Izrādījās, ka tas ir nevis Latvijas dzelzceļa darbinieku nojaukts, bet kādu nezināmu ļaundaru nozagts! Ir skumji, ka šobrīd pa dzelzceļa nojaukto sliežu celiņu vairs nav iespējams nokļūt līdz Sustai un Gaviezei, kas būtu lielisks maršruts velobraucējiem. Šobrīd pie tilta vai nu jābrauc atpakaļ un maršruts jāapbrauc pa ceļiem vai krauju, jānokāpj līdz upei un upi jāpārbrien, lai tiktu tālāk pa dzelzceļu.

Upe no aizaugumiem ir labi iztīrīta, lielie koki ir izvilkti krastā un upei vairs netraucē. Kā orientēšanās zīmi jāatzīmē milzu ozolu pēc Krogzemju tilta, kas ieaudzis upē un tā atsegtās saknes krāšņo upes malu. Sakritušie koki upē ierāda ceļu gar pašu krasta maliņu, lai tiktu pāri nolemtajam šķērslim. Divarpus stundās bijām sasniegušu nākošo atpūtas vietu „Ineses”, kas atrodas Paplakā pie Lukužu tilta, kur beidzas mūsu brauciens, jo pārējā iztīrītā upes daļa līdz Mazkalētu tiltam tika izbraukta jau augusta vidū.

Projekts „Riverways” upi ir atgriezis pieejamu virdzeniekiem un paplacniekiem, kas upē nav laivojuši ļoti sen. Tagad upi izmantot būs iespēja gan vietējiem, gan aicināt tās skaistumu baudīt arī viesiem ūdenstūristiem, kurus vasaras periodā Vārtājas upē var sagaidīt dažādu grūtību šķēršļu pārvarēšana, sakarā ar Virgas bebru aktīvu rosīšanos.

 

Daiga Egle, novada tūrisma organizatore

FOTO

 

Atpakaļ